وبلاگ

نکات نگهداری عسل

نکات نگهداری عسل

عسل به عنوان یک ماده سودمند و ارزشمند در انواع نمونه ها به بازار عرضه می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات نگهداری عسل با ما همراه باشید. به دلیل خواص و فواید زیادی که عسل دارد، میزان تقاضای آن بالا بوده و کارخانه های زیادی در حال ارائه این محصول هستند. عسل به دلیل تولید کاملا ارگانیکی که دارد با سیار محصولات تولیدی متفاوت بوده و تحت هیچ شرایطی فاسد نخواهد شد. البته این ویژگی تنها مختص عسل های کاملا طبیعی می باشد و عسل هایی که انسان در ساخت آن ها دخالت دارد و یا عسل های تقلبی فاقد این ویژگی هستند. با وجود این که عسل فاسد نشدنی است، اما برای نگهداری آن نیازمند رعایت استاندارد های مختلفی هستیم.

در ادامه مبحث به نکات نگهداری عسل اشاره می کنیم تا بتوان در بازه زمانی طولانی عسل ها را بدون افت کیفیت نگهداری کرد و از مزایای آن بهره مند شد. با وجود این که عسل ها فاسد نمی شوند اما بر روی بسته بندی ان ها تاریخ تولید و تاریخ انقضا درج شده که نشان دهنده ی مدت زمانی است که عسل حالت طبیعی خود را حفظ می کند و دچار کاهش کیفیت نخواهد شد. در ادامه مطلب نکات نگهداری عسل با ما همراه شوید.

نکات نگهداری عسل

آیا عسل خراب می شود؟

درست است که عسل مانند کالا ها و مواد غذایی دیگر بافت خود را از دست نمی دهند و باکتری های مضر درون آن رشد نمی کند. اما در اثر گذر زمان این مکان وجود دارد که عسل شکل اولیه ی خود را که ناشی از تازگی می باشد را از دست خواهد داد. از این رو نیازمند نکات نگهداری عسل هستیم که در اثر گذشت زمان هم چنان تازه و نو باقی بماند. عسل اگر در دما های بالا و یا پایین قرار بگیرد، به آرامی عط، طعم و بافت اولیه یخود را از دست می دهد. اما هرگز خواصش را از دست نخواهد داد. عسل همان عسل است، اما پالانش عوض شده است. هم چنین یکی از فاکتور های اثر گذار بر روی عسل نرخ تبلور آن می باشد. بعضی از عسل ها در برابر شرایط محیطی از خود عکس العمل نشان می دهند و در اصطلاح شکرک می زنند. برخی بر این باور هستند که تبلور عسل ناشی از تقلبی بودن آن است، اما عسل طبیعی نیز دچار این مشکل خواهد شد و در اثر قرار گیری در شرایط نامطلوب دچار تبلور خواهد شد. در صورت ایجاد تبلور عسل هم چنان قابل استفاده است ، کافی است عسل را در آب گرم 40 درجه قرار دهید تا کاملا بلور های آن آب شود.

ترفند های نگهداری عسل

  • دمای 37 درجه و یا دمای استاندارد اتاق را برای عسل فراهم کنید. دما های پایین هم چنین دما های بالا تاثیرات منفی بر روی عسل می گذارند، اما عسل همیشه در دمای عادی اتاق شکل و حالت خود را حفظ کرده است. البته در بعضی از مناطق شاهد نوسان دما در فضای اتاق هستیم، بهتر است در فصول مختلف سال عسل را در مکانی نگهداری کنید که دمای آن 37 درجه باشد.
  • ظرف مناسب تاثیر مستقیمی بر نگهداری عسل می گذارد. بهتر است از ظروفی که در بازه های زمانی طولانی دچار فساد و یا تغییرات شیمیایی می شوند، برای عسل استفاده نشوند. پلاستیک و یا ظروف فلزی همیشه در حال تغییر هستند و نباید موادی مثل عسل درون آن ها قرار داده شود. بهترین ظرف برای نگهداری عسل، شیشه می باشد. در گذشته از کوزه و خمره برای نگهداری از عسل استفاده می کردند.
  • عسل به واسطه ی فعالیت های زنبور عسیل تولید شده است، اضافه کردن آب به عسل می تواند غلظت ان را تغییر بدهد و هم چنین ترکیب آن را بر هم بریزد. عسل به حالت طبیعی دارای 16 الی 18 درصد رطوبت می باشد. ایجاد تغییر در این درصد برای عسل مضر است و باعث می شود در مدت زمانی کوتاهی بافت خود را از دست بدهد.
  • عسل را در معرض نور مستقیم خورشید و منبع حرارت نباید قرار داد. افزایش دما عسل مرغوب و با کیفیت را به یک عسل بی کیفیت تبدیل خواهد کرد.

کلام پایانی

عسل به عنوان یک ماده کانلا ارگانیک که برای ساخت ان انسان هیچ گونه دخالتی ندارد، هرگز فاسد نمی شود. تنها اتفاقی که برای عسل رخ می دهد، پس از قرار گیری در شرایط نا مطلوب دچار تغییر حالت و هم چنین افت کیفیت می شود. اما هرگز خاصیت و فواید انباشت شده درون عسل با این تغییرات از بین نمی رود. با رعایت نکات نگهداری عسل می تواند در مدت زمان طولانی تمام کیفیت عسل را حفظ کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 12 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.