وبلاگ

عسل رازیانه و خواص آن

عسل رازیانه

ما در این مقاله به عسل رازیانه و خواص آن پرداخته ایم. هر زنبورداری که کیفیت نهایی محصول برایش اهمیت دارد باید گونه های گیاهی جالبی که عسل تولید می کنند را بشناسد. یک زنبور دار  باید در مورد زنبورهای منطقه خود و نحوه جذب آنها  گونه های گیاهی آشنا باشد . هم گیاهان و هم جانوران وابستگی زیادی به آب و هوا دارند، به همین دلیل است که تولید عسل در مناطق مختلف با هم متفاوت است.همچنین،  برای استفاده بهتر از فضا و همچنین استفاده بهتر از فصول، رشد یک گونه غنی در فصول مختلف سال جالب خواهد بود. اما بله، باید در نظر داشت که اکثر گیاهان ازجمله رازیانه این کار را در بهار و/یا تابستان انجام می دهند.عسل غذایی است که از دیرباز به عنوان یک داروی طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است. در میان بسیاری از خواص، آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان برجسته است. این بدان معناست که درمان آکنه و اتفاقاً مراقبت از پوست برای کند کردن روند پیری می تواند بسیار مفید باشد.در صورت مصرف عسل رازیانه ، از منبع طبیعی پروتئین تولید شده توسط خود زنبورها و  از شهد گیاهی بهره مند خواهید شد. مهمتر از آن، تسکین سرفه های خفیف و همچنین پیشگیری از سرما خوردگی است. اما عسلی که از شهد گیاه پر خواصی چون رازیانه فرآوری شده ‌ خواص دارویی زیادی برای شما دارد.

عسل رازیانه چیست؟  

 رازیانه یا بادیان  متعلق به تیره  چتریان  از نظر علمی  است.  گیاه رازیانه از خاورمیانه و سرتاسر منطقه مدیترانه می آید، اما احتمالاً از دشت های دلتای نیل ، در مصر سفلی سرچشمه گرفته است. امروزه در بسیاری از مناطق ایران کشت می شود.دانه های رازیانه دارای شکل باریک یا منحنی به طول حدود 3-4 میلی متر، قهوه ای روشن، با نوارهای نازک در سطح بیرونی هستند. دانه ها عطر بسیار شیرین و معطری دارند و طعم بسیار متمایزی دارند. این گیاه برای بانوان بسیار سودمند است ازاین رو به گیاه زنان معروف است.

 

 عسل رازیانه

خواص عسل رازیانه

 عسل رازیانه به دلیل داشتن ترکیبات شناخته شده دارای خواص آنتی اکسیدانی است که برای جلوگیری از بیماری ها و افزایش سلامت کلی استفاده می شود.از دیگر ترکیبات مهم موجود در عسل رازیانه  می توان به مادگی، پی آنیسالدئید، آنیزل، استوفنون، پینن و لیمونن اشاره کرد.عسل رازیانه  در طب سنتی به‌عنوان مسکن معده، ضدعفونی‌کننده، ضد اسپاسم، هضم‌کننده، خلط آور، محرک و مقوی کاربرد فراوانی دارد.عسل رازیانه منبع عالی بسیاری از ویتامین های ضروری B مانند پیریدوکسین، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین هستند. پیریدوکسین به افزایش سطوح عصبی شیمیایی GABA در مغز کمک می کند.این عسل  همچنین منبع بسیار خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، مس، پتاسیم، منگنز، روی و منیزیم هستند . پتاسیم بخش مهمی از سلول ها و مایعات بدن است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.مس یکی دیگر از کوفاکتورهای بسیاری از آنزیم های مهم از جمله سیتوکروم C-اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز است. سایر مواد معدنی که به عنوان کوفاکتور برای این آنزیم عمل می کنند، منگنز و روی هستند. مس برای تولید گلبول های قرمز نیز ضروری است‌‌.همچنین حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C و ویتامین A هستند.عسل رازیانه یک درمان عالی برای آسم، برونشیت، سرفه و همچنین اختلالات گوارشی مانند نفخ،  درد یا قولنج معده، حالت تهوع و سوء هاضمه است.عسل رازیانه همچنین برای تقویت و افزایش شیر مادران شیر ده توصیه می شود. البته زیاده روی در مصرف آن سبب کاهش یا قطع شیر می شود.

 

 

عسل رازیانه همچنین برای بانوان قاعده آور است و اگر مشکلات قاعدگی دارید،خوردن روزانه یک قاشق چایخوری یا مخلوط یک قاشق با آب موثر است. در کاهش دردهای قاعدگی نیز موثر است. در سلامت و باروری زنان بسیار موثر است.از دید طب سنتی عسل رازیانه طبع گرم و خشک دارد از این  رو برای افراد بلغمی و صفراوی و معتدل کردن طبع آن ها بسیار مفید است.مصرف عسل رازیانه بیشتر جنبه دارویی دارد تا خوراکی ، برای اینکه از خواص آن بهره‌مند شوید، به عوارض ناشی از مصرف آن مبتلا نشوید باید اعتدال درمصرف آن را رعایت کرد.نکته : عسل رازیانه برای کودکان زیر یک سال به علت داشتن باکتری بوتولیسم مضر است.همینطور رازیانه حاوی مقدار زیادی هورمون استروژن است که مصرف زیاد این هورمون برای مردان توصیه نمی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 18 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.