وبلاگ

عسل شکرک زده

عسل، یکی از مواد مغذی و پرطرفدار می باشد؛ که در اثر وجود رطوبت و دمای ناپایدار دچار شکرک می شود. شکرک، آفت عسل های طبیعی و تقلبی می باشد؛ لذا باعث شده طعم عسل عوض شود و در نتیجه مشتریان خود را از دست بدهد.

فرقی نمی کند، عسل شکرک زده طبیعی یا تقلبی باشد؛ در هر صورت، مشتری پسند نیست چرا که خاصیت دارویی و ارزش غذایی خود را از دست می دهد. به همین خاطر، افراد بابت خرید خوراکی های بی مصرف و زیان آور هزینه پرداخت نمی کنند.

در ادامه مقاله به صورت مفصل در رابطه با عسل شکرک زده توضیح داده شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

عسل چیست؟

عسل، مایعی شیرین و مفید است؛ که برای سلامت فرد بسیار مناسب می باشد. این ماده لذیذ از ارزش غذایی بالایی بهره مند است؛ چرا که پایه آن گیاهی_حیوانی می باشد. به همین خاطر برای سلامت افراد بسیار مناسب هستند.

این محصول ارگانیک به چندین شکل و مدل در بازار به فروش می رسند؛ لذا نوع شهد گل در خواص محصول نهایی تاثیر بالایی دارد. البته روش تهیه عسل نیز بی تاثیر نیست. از آن جایی که امروزه جامعه با پیشرفت تکنولوژی رو به رو شده است؛ در برخی از کشور ها حتی بدون دخالت از زنبور ها نیز تولید عسل می پردازند.

چنین عسل هایی تنها از طعم خوبی برخوردار هستند؛ بلکه از لحاظ ارزش غذایی و دارویی بی مصرف هستند. بنابراین سلامت شخص را به خطر می اندازند؛ لذا توسط گلوکز هایی مصنوعی ساخته شده اند.

عسل های طبیعی نه تنها به سلامت فرد کمک کرده بلکه کمبود های بدن شخص را نیز تامین می کنند. به همین علت، استفاده از عسل در چندین وعده غذایی مخصوصا صبحانه الزامی و ضروری می باشد.

عسل شکرک زده

شکرک چیست؟

غیر ممکن است؛ که مواد غذایی در هر شرایطی دچار آفت و آسیب نشود، لذا مواد غذایی با استفاده از فرآیند هایی شیمیایی همچون گرما، سرما و تبخیر با هم دیگر ترکیبی عالی و استثنایی به وجود آورند. به همین سبب، در شرایط خاصی از دما و فشار پایدار هستند.

عسل ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در ساخت این محصول هر چند هم که انسان دخالتی ندارد؛ اما فرآیند های شیمیایی دخیل می باشد. به همین خاطر، مولکول های عسل در شرایط خاصی از دما و فشار شروع به شکرک زدن می کنند.

هنگامی که یک ظرف عسل دچار شکرک می شود؛ تا زمانی که تمام ظرف شکرک نزند، این فرآیند ادامه دارد. برای این که از شکرک زدن کل ظرف عسل جلوگیری کنید؛ تمام قسمت هایی که دچار شکرک شده اند، را از محتوا ظرف جدا کنید. حتی باقی ماندن ذره کوچکی از شکرک، نابودی کل ظرف عسل را به دنبال دارد.

برای این که از شکرک زدن شیشه عسل ها جلوگیری کنید، به هیچ وجه ظرف را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ لذا عسل، ماده ای فوق اشباع است. به همین دلیل ناپایدار می باشد. مولکول های عسل در صورتی که تغییری احساس کنند؛ برای این که با محیط سازگار شوند، شروع به شکرک زدن می کنند.

شکرک نوعی آفت خوراکی های شیرین است؛ که به صورت بلور های سفید بر سطح مواد غذایی نمایان می شود و سبب آسیب به ماهیت خوراکی می شود.

 

 

چه عواملی سبب ایجاد عسل شکرک زده می شود؟

عوامل محیطی و جوی بسیاری سبب شکرک زدن عسل ها می شود. اگر عسل یکی از مواد اصلی در سفره تان می باشد؛ حتما معیار های ذیل را به خاطر داشته باشید، تا در طولانی مدت از طعم و خواص درمانی عسل لذت ببرید.

  • دما:

دمای کندو ۳۵ درجه سلسیوس می باشد؛ عسل در دما های پایین تر از ۳۵ درجه سلسیوس شروع به شکرک زدن می کند. در دما های پایین، عسل چسبندگی بین مولکولی خود را از دست می دهد؛ بنابراین عوامل خارجی در بین مولکول ها قرار می گیرد و سبب شکرک زدن محصول می شود.

  • رطوبت و آب:

یکی از مواد ناسازگار که سبب خراب شدن اکثر خوراکی ها می شود؛ آب و رطوبت است. آب و رطوبت، ساختار مولکولی عسل را بهم می ریزند. به همین خاطر، باعث شکرک زدن عسل می شوند.

  • نوع گیاه:

نوع گیاه بیشترین تاثیر را بر شکرک زدن عسل دارد‌. هر چه گلوکز، گیاهی که زنبور از آن تغذیه می کند؛ بیشتر باشد، احتمال شکرک زدن عسل بیشتر است؛ لذا ‌گلوکز بالا سبب فراسیر شدن محلول می شود؛ در نتیجه این گونه از عسل ها در هیچ شرایطی پایدار نیستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.